جدیدترین نوشته ها
جدیدترین آثار
اجرا شده توسط: همیار وردپرس
این برنامه درسی برای اجرا در مدارس یا گروه های دانش آموزی آزاد بصورت حضوری یا مجازی تهیه و تنظیم شده است. و توسط دکتر رحیمی شخصا به اجرا در می آید.
موضوع خداباوری و خداخواهی و خداآگاهی -به عنوان زمینه و مقدمه آن دو- هم در یادگیری آموزشگاهی schooling و هم در فرزندپروری parenting ، بی شک از مهمترین و از سختترین امور محسوب میشود. اما این صعوبت، از انگیزه های معلمان و والدینی که برای شاگردان و فرزندشان آرزوی سلامت معنوی و عاقبت بخیری دارند، نمی کاهد. در روايات اسلامي نیز به پدر و مادرها توصيه شده است که برخي از تعاليم دين را در طفوليت براي كودكانشان مطرح کنند تا آنها نیز در حد توان خود آن را فراگرفته و به كار بندند و به اين ترتيب زمينههاي تعلق به خدا(آگاهی نسبت به خدا، باور خدا، و رغبت در او) در كودكان نیز تقويت شود. این توصیه ها، انگیزه ها را دوچندان می کند. اما، به راستی این مأموریت، بسیار دشوار است و اگر بی دقتی، سهل انگاری، زیاده روی یا کاستی در آن باشد، بی تردید خسرانی عظیم در پی خواهد داشت.
معلمان و والدین وظیفه شناس می خواهند نسل نو را با معنویت الهی آشنا کنند. این را وظیفه و مسئولیت خود می دانند. می خواهند به آنها حقایق الهی را بیاموزند و… این، بسیار خوب و ستودنی است. اما، بد نیست از خود بپرسند که «آیا کوله بارشان برای این سفر آماده است؟ آیا مهیای این اقدام خطیر هستند؟ آیا با مفاهیم معنویِ الهی، مضامین، محتوا و پیامهای آن، آیا با لحن و شیوۀ بیان آن، آیا با دانش های مرتبط با آن، آشنایی دارند؟ آیا با «مبانی، اصول و روش های آموزش»، با «مبانی و اصول تربیت» و با «علوم تعلیم و تربیت» و دانستنیهای مورد نیاز برای انجام هر چه بهتر امور والدینی آشنایی دارند؟
آنها باید بدانند که بدون این دانش ها و توانایی ها، ممکن است خطاهای بزرگی مرتکب شوند و به جای حیات بخشیدن، در عمل، انحراف و کـژّی بیافرینند!
نخستین گام، این است که بدانند چه نیازها، چه کمبودها و چه نقایصی دارند. آنها باید پیش و بیش از هر چیز به این امور اساسی فکر کنند!
برنامه درسی خداآگاهی شاید بتواند در این زمینه به رفع این کاستی ها کمک کند.
پایه شکل گیری این برنامه درسی، چند گزاره اساسی زیر -از زبان والدین و معلمان- است که جهت گیری اصلی و مسیر ما را معین می کند:
نکات مورد توجه:
ويژگيهاي روزگار فعلي:
طرح آموزشی حاضر…
برای توضیح بیشتر در باره مفهوم خداآگاهی و خداباوری باید گفت:
هدف اساسی این برنامه درسی عبارتست از ایجاد/توسعه/حفظ بینش/حس/تفکر خداآگاهی -و به تَبَع آن، خداباوری، خداخواهی و خداجویی- در بچه ها
مفاهیمی چون باور یا قبول و یا اعتقاد و یا حتی شناخت و درک، مفاهیمی هستند که بخوبی در یک تعریف جامع و مانع نمی گنجند و سطح تصور از چیستی و چگونگی آنها نزد متخصصین نیز واجد وحدت معنا نیست اما آنچه در این طرح به عنوان باور به خداوند مد نظر قرارداده می شود نوعی قبول قلبی به همراه توجه به حضور خداوند به همراه علاقه و اشتیاق به خالق هستی است .بدین معنا که کودک به غیر از فطرت خود که یقینا وجود خداوند را در خود دارد و به غیر آن چه تاکنون در منزل و نزد والدین یا سایر اعضای خانواده از بودن خداوند دریافت کرده، قادر باشد در افکار و اندیشه های خود برای خدا جایگاهی بیابد که به هنگام مواجهه با بحران های درونی و بیرونی زندگی(بلوغ، هویت، الحاد جهان پیرامون، و…) کمتر آسیب ببیند. بر این اساس این طرح -ضمن توجه به این هدف و نیز با درک درست از افکار و اندیشه های کودک در خصوص پدیدآورنده هستی، و عوامل بیرونی و آنچه در منظر نگاه کودک در این دوران می گذرد و حتی نحوه و عمق برقراری ارتباط با او – در نظر دارد با استفاده از شیوه های بصری موجود و با بهره از توان رسانه های تصویری با تکیه بر داده های موجود هدف خود را دنبال نماید و تاثیرات ماندگارتری را در روح و روان کودکان از باور و عشق به خداوند ایجاد نماید.
این برنامه درسی بر مبنای نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا ارائه شده توسط علیرضارحیمی بنا شده است. بنابراین…
تلاش این طرح حرکت به سمت و سوی این اهداف است هر چند این اهداف، چونان هدف مشخص آموزشی این طرح برای مخاطبان مستقیم(والدین) و مخاطبان غیرمستقیم(کودکان) به شمار نمیرود اما جهت گیری اصلی و رویکرد اساسی طرح را معین میکند.
رویکرد اساسی این طرح بهره گیری از «راهبردهای متکی بر تفکر تأملی، مسئله گشایی و پرورش روح جستجوگری» است. رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید: «العِلمُ خَزائِنٌ وَ مَفاتیحُهُ السُّؤال… دانش، گنجینه هایی است وکلید آن، پرسشگری است.» بدین ترتیب آن چه مربی -اعم از معلمان/والدین- به عنوان وظیفه اساسی، پیش روی خود دارد؛ عبارت است از «پرورش روح جستجوگری». پرورش روح جستجوگری و تلاش برای ایجاد سوال در ذهن مخاطب روش اساسی تربیت بصیرت گراست. هنگام آموزش مدرسه ای و یا فرزندپروری، باید کاری کرد که ذهن پرسشگر کودکان بیش از پیش فعال شود. بی شک این پرسشگری در زمینه واژه و کلمات و حفظ عبارات نخواهد بود بلکه در زمینه هایی می توان روح جستجوگری را پرورش داد که بهانه و زمینه ای برای فکر کردن وجود دارد. بهترین، مجال برای اندیشیدن، آن هنگامی است که مفاهیم، به زندگی کودکان پیوند می خورد.
روش اساسی آموزشی این برنامه درسی بهره گیری از دو شیوۀ کندوکاو و کنکاش است.
کندوکاو(جستجوی هدفمند): کندوکاو یا جستجوگری و ماجراجویی، شامل فعالیتهایی است که به یادگیرندگان امکان ارتباط و تعامل خودانگیخته با محیط پیرامون را فراهم میکند. آنها میتوانند با هر آن چه خارج از وجود آنهاست(محیط) تعاملی فعال داشته باشند. دستکاری اندیشیده، جهتدهی شده و هدفمندِ محیط توسط بچهها، که همراه با پرسش و مبتنی بر روح جستجوگری باشد، مصداق مهم و اساسیِ تعامل فعال با محیط است. چنین تعاملی، پرورش دهندۀ روح علمی و تفکر تأملی و انتقادی در یادگیرندگان خواهد بود. در این جا، هدفِ یادگیری، ایجاد فرصتهای مناسب برای دانشآموز جهت گسترش خلاقیت، قضاوت، تصمیم سنجیده و مانند اینهاست زیرا این بهواقع، خودِ اوست که باید به گونهای فعال در جریان تربیت قرار گیرد و با اراده و آگاهی برای یادگیریهای خود، دست به انتخاب بزند. از آن جا که انسان، موجودی فعال و اندیشمند است، در روش کندوکاو، آن دسته از روشهای آموزشی مورد توجه هستند که به شاگردان مجال فعالیت و به کارگرفتن تواناییهایشان را داده؛ و به آنها فرصت بدهد تا خودشان به تنهایی در بارۀ ماهیت زندگی -از جمله بُعد غیر مادی آن- به جستوجو بپردازند و این یعنی ضرورت به کارگیری روشهای پداگوژی فعال در فرایند تعلیموتربیت. به کارگیری روش فعال، به زبان ساده، عبارتست از هدایت و کنترل یادگیری به سمتی که یادگیرندگان، با حرکت در متن زندگی و قرار گرفتن در موقعیتهای مسئلهای آن، مهیای دریافت آموزههای مناسب، برای زندگی و براساس زندگی واقعی شوند. برای کندوکاو، همۀ انواع شیوههای فکرپرور مانند یادگیری از طریق انجام پروژه(PBL)، یادگیری از طریق یاددهی(LDL)، یادگیری از طریق کاوش(IBL) و… کارایی و اثربخشی کافی را دارند ، اما مبنای نظری ما دیدگاه فیلیپ اسمیت و مدل ارائه شده از سوی استاد فقید دکتر علی شریعتمداری یعنی به کارگیری روش علمی در آموزش به عنوان روش اساسی است.
کنکاش(گفتگوی هدفمند): کنکاش به معنای گفتگو و رایزنی است -برخی به خطا آن را به معنای کاوش و جستجو به کار میبرند- و یکی از بهترین شیوها برای یادگیری است. گفتگو رابطۀ میان دست کم دو ذهن فعال(دو شخص فهمندۀ مستقل sujet) است که مطابق دیدگاه سازنده گرایی اجتماعی، امکان شکل گیری دانش را در یک فرایند اجتماعی فراهم میآورد. گفتگو، برای این که آموزنده و نتیجهبخش باشد باید بر اساس قواعد صحیح تعامل دو سوژه(فهمندۀ مستقل) جریان یابد تا امکان دستیابی به حقیقت برای طرفین گفتگو فراهم شود.
برنامه درسی از تکنیکهایی مانند ذهن آگاهی، جستجوی هدفمند، گفتگوی هدفمند، داستانهای تأملی، فعالیتهای تعاملی، نقد و خلاقیت و ساخت و بازسازی استفاده می کند تا یادگیرندگان را با مهارتها و ذهنیتهای لازم برای طرح سؤالات اساسی و سپس پاسخ به آنها در حوزۀ موضوع اصلی برنامه درسی(خداآگاهی) مجهز کند.
در این برنامه درسی، مفاهیم جزیی زیر پُر بسامدترین مفاهیم به شمار میآیند:
خدا / آگاهی / باور / توجه / تأمل / جستجو / تجربه / ارزش / عشق / حقیقت / راستی / زیبایی / معنا / معناداری / امر معنادار / زیستن / راز هستی /طبیعت / انسان
به بیانی دیگر «تربیت معنوی یعنی تلاش ارادی و هدفمند والدین و مربیان برای ایجاد فرصت برقراری ارتباط کودک/نوجوان با امور معنادار و زیست معنوی او. یعنی تلاش ارادی و هدفمند والدین و مربیان برای پیوند کودک/نوجوان با «راز هستی»، و «تجربه» آن از طریق «زیستن در آن» یا «زیستن با آن»… و تقویت این احساس در کودک/نوجوان، که خدا در زندگی او حضور مهربانانه ای دارد.»
معنویت، برای زندگی پاک(حیات طیبه)
خدا، راز هستی
برای افزایش توان فهم مصادیق زندگی…
برای افزایش توان تمییز و سپس نقد مصادیق حیات
برای افزایش مهارتهای تصمیمگیری برای زندگی پاک
برای غنی سازی تجربیات و ایجاد فرصت نوسازی تجربیات پیشین
این، یک برنامه درسی موضوع محور نیست بنابراین انتظار وجود موضوعاتی برای یادگیری بطور مشخص معنا ندارد. بنابراین، به جای موضوعdiscipline ، محورهایی را در نظر داریم که در شکل دهی به برنامه درسی ما موثر خواهد بود.
پنج محور برنامه درسی خداآگاهی عبارتند از:
5. آزادی و رهایی / شادی و سرزندگی / فهم-داوری-انتخاب
طبیعت (درس آموزی فعال از محیط طبیعی) | ظواهر پدیده های خلقت (ویژگی پدیده ها، جنس پدیده ها، موقعیت مکانی و چیدمان پدیده ها، موقعیت زمانی پدیده ها، تعداد پدیده ها، تکرار پدیده ها) قوانین پنهان در پدیده های خلقت و کشف قوانین در پدیده های طبیعی (تعادل پدیده ها، نظم پدیده ها، آرایش پدیده ها) ظرائف و لطائف آفرینش (عجایب خلقت، امور خارق العاده، رازهای پنهان در پدیده ها) طبیعت به مثابه آفرینش خدا |
انسان (درس آموزی فعال از محیطی انسانی) | من، شگفتیهای من دیگران، شگفتیهای دیگران انسان، وقایع و روابط انسانی (ارزش انسان، جایگاه انسان، نقش انسان در زندگی خود و دیگران، رابطه انسان با خود-سایرین-خلقت-خدا، خانواده، اجتماع و روابط اجتماعی) |
معنا و معنویت | معنا، معناداری (معناداری، معناکاوی) معنویت (امور معنادار، زیست معنوی) خدا راز هستی |
ارزشها (زیبایی/زشتی… خوبی / بدی… راستی/ ناراستی) | ارزشهای زیبایی باز خوانی ارزشهای زیبایی ارزشهای اخلاقی، باز خوانی ارزشهای اخلاقی، ارزشهای حقیقت یابی، باز خوانی ارزشهای معرفت |
باورها و اعتقادات | دین / دینداری خدا / پیامبر / قرآن قواعد، قوانین و ارزشها |
3 دیدگاه
بسیار عالی… چقدر خوبه که در زمینه تربیت معنوی یک برنامه درسی ارائه دادهاید و بهتر از آن اینکه خودتان آن را مستقیما اجرا میکنید
عالیه استاد
به هنوان یک دانشجوی برنامه ریزی درسی همیشه این سوال را داشته ام که آنچه در دانشگاه می آموزیم ثمره عملی و واقعی اش چه میشود!؟ این سوال را جرات نمیکنی از استادها بپرسی چون با احترام اغلب خودشان هم بلد نیستند یعنی هیچیک بطور حرفه ای بلد نیست یک برنامه درسی تهیه کند!
و لین برنامه درسی که استاد رحیمی تهیه کرده اند علاوه بر این که توانسته راهی برای تربیت معنوی باز کند در عمل به ما برنامه ریزی درسی را هم می آموزد.
سلام وعرض ادب خدمت شما استاد گرامی
خیلی برنامه درسی عالی ست فقط چند نکته دارم که خدمتتون عرض میکنم :
۱- در ابتدا بهتر نیست برنامه ای برای خودآگاهی تنظیم کنیم و بعد برویم سراغ خدا اگاهی؟
۲- این برنامه، با دیدگاهی اتصالی میان دو شیوه آموزش اکتشافی- ساختن گرا و آموزش تاملی- خلقت مدار طراحی شده است و در واقع به سختی می توان با برنامه ای با اصالت خداباوری ذاتی روبرو شد.
۳- تفاوت اصلی این برنامه با برنامه مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول بر مبنای دستیابی به حیات طیبه چیست؟ اگر مجددا با برنامه ای از جنس شعار و جایگاهی در آسمان ها مواجهیم؟! آیا برای اجرای این یرنامه هم به مانند سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی باید به دنبال معلمی از جنس پیامبران باشیم؟!!!
۴- ویژگی های دو رکن مهم هر برنامه درسی، یعنی محتوا و اررشیابی در این برنامه به اصلاح درسی چیست؟
۵- به نظر میرسد، برنامه درسی خداباوری- خدا آگاهی ببشتر با رویکرد فطرت مداری ترسیم شده است و برای اجرای آن نیاز به مخاطبانی با فطرت پاک و خداجو داریم! و این ویژگی مخاطب جوان با هر نوع برنامه درسی است! و نه صرفا برنامه ای خداباورانه