جدیدترین نوشته ها
جدیدترین آثار
اجرا شده توسط: همیار وردپرس
چرا معلم محترم است؟ کدام معلم محترم است؟
دکترعلیرضا رحیمی
در این نوشتار کوتاه میخواهم در بارۀ معلم(=آموزش دهنده، تربیت گر، مربی)[1] و چرایی محترم بودن او سخن بگویم.
مقدمتا باید پرسید معلم/مربی کیست؟ چیست؟ چه میکند؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ چه آگاهیها و داناییهایی دارد؟ از چه تواناییهایی برخوردار است؟
شاید مرسوم ترین پاسخ این باشد که «معلم یا مربی، بزرگسالی است که به کودکان چیزهایی را می آموزد.» این، ساده ترین تعبیر از مفهوم معلم است. اما همه میدانیم که آن چه معلم را از سایر بزرگسالان متمایز میسازد، ویژگیهای خاصی است که تنها اگر آن ویژگیها در فردی وجود داشته باشد، میتوان او را معلم یا مربی نامید.
من معتقدم که اساسا معلم را باید با «نقش» یعنی «کارکرد» و «عمل» او شناخت. بر این اساس باور من این است که نقش معلم ايجاد امكان و فرصتي است كه در آن، شاگرد، نخست، نياز به یادگرفتن و رشد(=تربيت شدن) را در خود احساس كند و سپس، خود، برای آن تلاش کند.
در اين تعبير، مربي مهمترين ركن تربيت است زيرا علاوه بر اين كه بايد شاگرد را در جايگاه تربيت بنشاند و نياز به آموختن را در وي ايجاد كند، محيط تربيت را نيز بايد با تلاش خود بسازد.
مربی به عنوان مهمترین رکن، تدارک کنندۀ تربیت است و این تدارک از طریق شکل دهی محیط آموزشی و کنترل آن باید عملی شود.
ملاحظه میشود که معلم را نباید به گونه ای ساده انگارانه یک درس دهندۀ صِرف تلقی کرد بلکه او وظیفۀ تدارک تربیت را به عهده دارد و تدارک تربیت چیزی نیست جز آموزش. حتما ملاحظه میفرمایید که بنده بخلاف بسیاری، آموزش و تربیت را دو امر جدا و در عرض هم نمیدانم بلکه آموزش را اقدامی برای تربیت و بلکه تنها اقدام هذفمند، برنامه ریزی شده و ارادی برای تربیت میدانم و بنابرابن معلم و مربی در تعبیر من مفهومی مترداف و یکسان است. اما برای آموزش(=تربیت کردن) باید همه چیز مهیا باشد تا نتیجۀ مطلوب عاید یادگیرنده(=متربی) گردد و رویداد تربیت شدن اتفاق بیفتد. در این نوشتار به چند ویژگی شخصیتی اساسی مورد نیاز برای یک معلم/مربی و جزییات هر یک اشاره میشود:
به یک معلم حقیقی، ویژگیهای خُلقی فراوانی را میتوان نسبت داد و خصوصیات اخلاقی بسیاری را میتوان برای او در نظر گرفت. سخن گفتن در این باره به اعتقاد من بیهوده است زیرا آن قدر گسترده و دامن فراخ است که تمامی دانش اخلاق را شامل میشود!
شما تمام آن چه را که خوبی و ارزش اخلاقی پسندیده تلقی میشود برای معلمِ خوب بودن لازم بدانید!
اما، من به خصیصه ای اشاره میکنم که به نظر میرسد شاه کلید تمامی رفتارهای اخلاقی و تعاملهای صحیح با کودکان باشد. این خصیصه، بیشتر از آن که یک خُلق یا خوی تلقی شود یک دیدگاه و فلسفه است. به عبارت دیگر، روح حاکم بر اندیشه و افکار و نگرشی خاص نسبت به انسانهاست. پس باید گفت بیش از هر چیز نوعی «انسان شناسی» و دیدگاهی فلسفی در تربیت است. این ویژگی اخلاقی یا این نگرش انسان شناسانه، در «احترام به انسان» یعنی حفظ «حُرمت» و «حُرّیت» آدمی خلاصه میشود. بدین معنا که مهمترین ویژگی اخلاقی معلم، «احترام به انسان» است. اگر معلم به انسان، احترام بگذارد بی شک معلمی نمونه خواهد بود. یعنی «احترام به انسان»، تمامی رفتارهای ارزشی یک معلم را در بر گرفته و توجیه میکند. این احترام را به طور مشخص در حفظ حُرمت(کرامت) و حُــریّت(آزادی) انسان –در این جا شاگرد- می توان مشاهده کرد. حفظ حرمت(کرامت) و حریت(آزادی) انسان مهمترین اصل تربیتی است که باید در اندیشه و رفتار یک معلم حقیقی مشاهده شود.
مطابق نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا[2]، حفظ حرمت(کرامت) و حریت(آزادی) انسان یکی از مهمترین اصول تربیتی است که باید چونان مبنای فکر و عمل هر مربی قرار گیرد و به عنوان يكي از فروض اساسي تربيت عقلاني به آن توجه شود. این نگاهِ انسانگرايانه شامل نكات زير است:
اصلِ انسانگرايي بيش از هر چيز بر حفظ آزادي و حيثيت آدمي تأكيد دارد. آزادي و حيثيتي كه از جانب خداوند به او اعطا گرديده و در سرشتش نهاده شده است. حفظ این آزادي و حيثيت در تربیت، از ناحیه معلم، در قالب چند رفتار، قابل مشاهده است: مربی باید بتواند به «شخصیت» و «تشخُّص» انسانها، و نیز «شخص» و «مشخصات» هر انسانی احترام بگذارد. کمترین میزان و اولین مرحله این احترام، به رسمیت شناختن و پذیرفتن آن است.
یک معلم برای «شکل گیری شخصیت یک انسان مستقل و آزاد» تلاش میکند. تربیت «درست کردن شیء»[4] نیست. هدفِ تربیت کمک به ظهور شخصیتی است که در شعاع کنترل مربی نیست. تربیت کردن، دوری از وسوسۀ تسلط است. مربی باید قبول کند که در مقابل تصمیمات متربی قدرتی ندارد. چون در غیر این صورت به محض حذف مربی، متربی در تصمیمگیری وا میماند یعنی همواره به مربی خود نیازمند می ماند؛ به تشخّص نمی رسد؛ منحصر به فرد نمیشود؛ هویت نمییابد؛ شخصیتش شکل نمیگیرد و متمایز نمیشود.
عمل تربیتی ممکن نیست مگر این که همزمان؛ هم اراده بدون وقفه در تهیه امکانات، و هم دقتی فوق العاده به تدارک فضاهای آزاد، در آن وجود داشته باشد تا متربی بتواند خود را در بازی زندگی سهیم کند!
و مربی اگر، به بنیان شخصیت احترام نگذارد و به شکل گیری آن و استقلال و تمایزش از دیگران –به ویژه خودِ او- اهمیت ندهد، اساسا به انسان احترام نگذارده است!
احترام به شخصیت انسانها و اهمیت دادن به تمایز میان آنها و ویژگی های منحصر به فردشان(تشخّص)، در مربی، انگیزۀ تسلط بر انسانها، به نام و به بهانهی تربیت را از بین میبرد و موجب میشود تفاوتهای افراد، به رسمیت شناخته شود. به رسمیت شناختن تفاوتها، سودایِ خامِ یکسان سازی آدمها، و دست ساز(مصنوع) کردن آنها را از بین میبرد و مانع «کارخانهای شدن» تربیت میشود. ذهن مربی را متوجه تک تک اشخاص و تفّرد و تشخّص آنان کرده و آنها را به آشنایی با ویژگیها و مشخصات متربیان خود فرا میخواند.
اینها در عمل، موجب احترام به شاگرد و رعایت حقوق و حفظ حُرمت و تلاش برای حُریت او از سوی مربی میگردد. چنین معلمی بی تردید اخلاقیترین سلوک و رفتار را با شاگردان خود خواهد داشت.
اکنون، و در انتهای این نوشتار کوتاه، شاید به درستی این سؤال به ذهن هر خوانندۀ تیزبین خطور کند که وقتی انسانی، به حرمت و حرّیت، به شخص، به شخصیت، به شخصانیت، به تشخص و به مشخصات یک انسان احترام میگذارد، آیا خود، محترم نیست؟
پاسخ این استفهام انکاری، راز بزرگ داشت و احترام به مقام یک معلم حقیقی است. معلمی که انسان را محترم میدارد.
[1] معلم و مربی دقیقا به یک معنا است و تفاوتی که – البته به غلط- بطور مرسوم بعضیها بین مربی و معلم قایل میشوند، بر این اساس بیمعناست.
[2] در باره نظریۀ تربیت عقلانی بصیرتگرا مراجعه کنید به آثار نگارنده از جمله:
رحیمی.علیرضا (1389) ، تعلیم وتربیت بصیرتگرا، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول
رحیمی.علیرضا (1398) ، رسانه تربیتی: معرفی نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا با هدف هدایت برنامه سازی تلویزیونی برای کودکان به سوی رسانه تربیتی؛ قم: مرکزپژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا، چاپ اول
[3] در این باره مراجعه کنید به: رحیمی. منشور تربیت علوی(1395) ، تهران: انتشارات نهج، چاپ سوم (فصل اول)
رحیمی.علیرضا (1389) ، تعلیموتربیت بصیرتگرا، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول (فصل پنجم)
[4] Fabrication
لینک مقاله در سایت خبرگزاری پانا
یک دیدگاه
سلام و درود… استاد گرانقدر و بزرگوار دکتر رحیمی عزیز، متن شما در باره معلم هم ارزش و اهمیت او را بازگو میکند و هم با ظرافت فراوان وظایف او و بایدهای رفتار وی را متذکر میشود… از شما ممنونم بخاطر هم تلاشهایشان در عرصه تربیت.