معرفی

با افتخار، من یک معلم هستم!

هیچ دغدغه و دلمشغولی جز موضوع تربیت ندارم!

بیوگرافی کوتاه

علیرضا رحیمی، معلم، پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه در حوزۀ علوم تربیتی است. او که از 1365 تاکنون به کار تدریس در مدارس(از ابتدایی تا دبیرستان)، موسسات آموزش عالی، دانشگاه ها و دوره ها و کارگاه های آموزشی متعدد مشغول بوده، همزمان به کار پژوهش و نگارش مقالات و تالیف کتابهایی در زمینه تعلیم و تربیت پرداخته است. حاصل تلاش علمی او، بیش از 60 عنوان کتاب و مقاله است. رحیمی، استاد دانشگاه المصطفی، موسس و مدرس دانشگاه رفاه،  عضو انجمن تخصصی کودک و رسانه، عضو انجمن علمی فرهنگ عمومی و تربیت، و در عرصه فعالیتهای بین المللی عضو و نایب رییس دوره دوم انجمن بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی اقیانوس هندIOCES، عضو گروه بین المللی Right to Education و همکار فعال پروژه پژوهشی مدارس منظومه ای Orbital Classrooms  است.

رحیمی با وجودی که از منتقدان جدی نظام آموزشی فعلی است اما اعتقاد دارد امکان تحول نظام تربیتی با تکیه بر دانش تعلیم و تربیت با بن مایه فرهنگ ایرانی-اسلامی وجود دارد.  او دیدگاه تربیتی خود را در قالب نظریه تربیت عقلانی بصیرت گرا، ارائه داده است. او در این دیدگاه با تاکید بر دو مسیر اساسی «فکرپروری» و «جان پروری» در تلاش است تا زمینه های توسعه عقلانیت و معنویت را در یادگیری آموزشگاهی schooling  و فرزندپروری parenting فراهم آورد. رحیمی در آموزشهای خود، با تکیه بر رویکرد سازنده گرایی، بر دو روش اساسی آموزش یعنی «کندوکاو»(جستجوی هدفمند) و «کنکاش»(گفتگوی هدفمند) تأکید می کند و تلاش می کند این دو روش را در نظام آموزشی توسعه دهد.

رزومه

  • نظارت  بر پروژه   تحقيقاتي:  بررسی ميزان تحقق اهداف  کتاب هده هاي آسمان از  طریق سنجش عملكرد دانش آموزان و بررسی دیدگاه آموزگاران پایه هاي سوم  چهارم ابتدایی در استان چهارمحال و بختياري–  عبد الله عليمحمدي نافچي-1386-1387
  • نظارت  بر پروژه تحقيقاتي:  بررسی اثرات بازیهاي رایانه اي بر  توانایی هاي شناختی کاربران و  تدوین چهارچوب ارزیابی بازيهاي رایانهاي – دکتر وحيد نجاتی)مرکز پژ وهشی علوم اعصاب شناختی رفتاري(– پژوهشگاه فرهنگ،هن ر و ارتباطات- 1387-1386
  • مشاوره رساله کارشناسي ارشد  با عنوان  «بررسی و تبيين اصول پرورش حس خدا دوستی در کودکان مقطع ابتدایی از منظر اسلام » ، د انشجو: مرضيه محمدي نيا، رشته تحصيلي: تاريخ و فلسفه آموزش و پ رورش،  استاد راهنما: 
  • عزت خادمي، استاد مشاور : عليرضا رحيمي-سال تحصيلي 1387-88- تاريخ دفاع 88/10/10 دانشگاه الزهراء  
  • مشاوره رساله کارشناسي ارشد با  عنوان « بررسی نقش معلم در سند فلسفه آموزش و پرورش جمهوري اسلامی ایران» –دانشجو: فاطمه عميدي ،1390 ، دانشگاه الزه را
  • نظارت  بر  پروژه  تحقيقاتي:  «بررسی  دیدگاههاي برنامه سازان  کودک و ن  وجوان)مبانی، اصول و  رویكرد(» ، محقق: مرتضي گوهري پور، معاونت مطالعات و برنامه ريزي اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي ،1392
  • داوري رساله کارشناسي ارشد  با عنوان  «اصول و روشهاي تربيتی ائم ه  اطهار)ع( با  تاکيد شيوه هاي تربيت فرزندان»، دانشجو:محمدرضا عبدي فاراب، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شاهد ،1393
  • مشاوره رساله کارشناسي ارشد با عنوان «تحليل سياستهاي سيماي جمهوري اسلامی ایران بر مبناي بصيرت گرایی اسلامی ؛با تاکيد بر حوزه کودک و نوجوان) 13۹313۸3( »– دانشجو محمد حسين بخشي ز اده مقدم، د انشكده فره نگ و ارتباطات اسلامي، دانشگاه امام صادق)ع(، شهريور 1394
  • راه نمايي رساله کارشناسي ارشد مطالعات اسلامي با عنوان Education islamique: quoi? Pour quoi? Et
  • داوري رساله کارشناسي ارشد با عنوان «تح ليل محتواي پر مخاطبت رین فيلمهاي ژانر سينماي کودک از منظر رویكرد تربيت اخلاقی فضيلتگرا در بازۀ زمانی بعد از انقلاب اسلامی ایران» – دانشجو يوسف منصوري- دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران- شهريور 1394
  • د اوري رساله کارشناسي  ارشد  با عنوان  « چالش هاي پيش  روي فيلم هاي دینی در سينماي  ایران:    مطالعه موردي فيلم “رستاخيز”»-دانشجو: مصيب سروستان- پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي پژوهشكده ارتباطات و مطالعات فرهنگي – مهر1397
  • Traduction du Livre Ethique Islamique   :داوري  رساله کارشناسي ارشد با عنوان(Interprétation de la sourate Al-Hujurat) par Ayatullah Ja’far Sobhani en  1394  ،) دانشجو مريم تحريري،  دانشگاه  بين المللي المصطفي)دانشكده مجازيfrançai
  • نظارت برطرح پژوهشي با عنوان: مهمترين سوژه هاي برنامه سازي در حوزه سبك زندگي اسلامي اير اني – خانم حشمتي -اداره کل پژوهشهاي اسلامي صداوسيما- 1396-1397
  • داوري پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مطالعات اسلامي با عنوان  «  ترجمه و شرح کتاب  HISTOREDEL’INDIVIDUALISME» همراه با تعدیل «فردگرایی» و «جامعهگرایی»  از نظر علامه طباطبایی )ره( – فريده السادات مو سوي نيا – دانشگاه بين المللي المصطفي)مج تمع بنت الهدي( – تيرماه 1398 o داوري  پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مطالعات اسلامي  با عنوان  ترجمه، شرح و نقد کتابLa vie de      Muhammad: Révélation et Prophétie  اثر هشام جعي ط–  دانشجو منيره فردوسي-  دانشگاه  بين المللي المصطفي)مجتمع بنت الهدي( مهرماه 1398
  • داوري پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته  دين و رسانه با عنوان« انگاره روحانی و روحانيت در ميان دانشجویان ایرانی و عوامل موثر بر آن:  مطالعه تطبيقی دانشجویان ت هران و مش هد،»  د انشجو  محمدرضا محمدي- پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهن گي- بهار 1399
  • مشاوره رساله دکتري با عنوان « طراحی و اعتباریابی مدل آموزش ارزشهاي اخلاقی به کودکان پيش دبستانی از طریق رسانه تلویزیون»، دانشجو خسرو کي منش، دانشگاه پيام نور  
  • راهنمايي رساله کارشناسي ارشد مطال عات اسلامي با عنوان  Educabilité et liberté dans l’éducation islamique: selon la théorie de perspicacité   ،  دانشجو احمد رباني، مجتمع عالي زبان، ادبيان و فرهنگ شناسي ،دانشگاه بين المللي المصطفي ،تاريخ دفاع فروردين 1400
  • راهنمايي  پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مطالعات اسلامي با  عنوان  LES MOYENS POURAMÉLIORER L’ENTREPRENEURIAT DANS LA VILLE DE KINSHASA -Ismael Bukasa  دانشجو  –  DU POINT DE VUE DE L’ÉCONOMIE ISLAMIQUEدانشگاه مجازي المصطف
  • DE   LES FONDEMENTS  ر اه نمايي  پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مطالعات  اسلامی  با عنوانLA MISE EN ŒUVRE DU PLAN NATIONAL  L’ÉCONOMIE ISLAMIQUE :
  • DU BURKINA  DÉVELOPPEMENT ÉCONOMIQUE ET SOCIAL  DE((PNDES- د انشجو  Ibrahima Quattara – دانشگاه مجازي المصطفي
  • ر اه نمايي پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مطالعات اسلامی با عنوان L’éducation des enfants dans les

écoles Islamiques franco-arabe dans la ville de Bobo Dioulasso (HAUTS BASSINS)- دانشجو Porgo Yahya Yassia – دانشگاه مجازي المصطفي

  • پژوهش و تاليف جلد اول از مجموعه کتابهاي “تعليم و تربيت: از نظريه تا عمل)بر اساس آراء فلسفي و تربيتي  استاد دکتر علي شريعتمداري(، پژوهشگاه آموزش و پرورش، 1387-88 )پايان يافته(  
  • پژوهش: فراتحليل عوامل، سياستها و راهکارهاي افزايش  اعتماد به نفس ملي، به منظور ارائة گزينه هايي براي سياستگذاري، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارت باطات،  1388
  • پژوهش: ارزش سنجي عملكرد تربيتي مدارس، مجتمع مدارس امام صادق)ع(، دانشگاه امام صادق)ع(، 1390  o فرهنگنامه پيامهاي قرآن )ويژه نوجوانان(، موسسه انتشارات طلايي ،1390
  • بررسي رضايت مندي شغلي کارکنان سازمان بازرسي کل کشور-مرکز پژوهش و برنامهريزي سازمان بازرسي کل کشور -1386 o بررسي رضايتمندي شغلي مديران سازمان بازرسي کل کشو ر-مرکز پژوهش و برنامهريزي سازمان بازرسي کل کشور-1386 o منشور تربيتي نيازهاي رشد کودکان و نوجوانان براي زندگي پاک- کانون پرورش فكري کودکان و نوجوانان- 1395-1396 o برنامهسازي تربيتي-ديني براي کودکان و نوجوانان – مرکز پژوهشهاي اسلامي صداوسي ماي ج.ا.ا – 1397  
  • ارزيابي طرح آموزشي  «حال خوش زندگي» )مهارتهاي زندگي براي نوجوانان(-  کانون پرورش فكري کودکان و  نو جو انان-

مقالات ارائه شده به همايشها و مجلات تخصصي: 

  • انسجام اسلامي و نظرية بصيرت-  جهت ارائه به همايش بينالملل ي نقش آموزش، علوم و فرهنگ  و ارتباطات در تحكيم انسجام اسلامي- مقاله برگزيده و ارائه شده در همايش- دوم اسفندماه1386
  • نظرية تربيتي بصيرتگرا و مسئله اعتماد به نفس: بررسي جايگاه اعتماد به نفس -چونان يك ويژگي شخصيتي- در تربيت عقلاني بصيرتگرا- جهت ارائه به همايش ملي انقلاب اسلامي، فره نگ عمومي و اعتماد به نفس ملي- دي ماه 1387 o تربيت عقلاني و تمدن اسلامي: بررسي جايگاه عقل در انديشه تربيتي و نهاد آموزش اسلامي- جهت ارائه به همايش انقلاب اسلامي و تمدن اسلامي- دانشگاه امام صادق)ع(- دي ماه 1387  
  • معناپژوهي  ارشاد اسلامي: رويكردي تربيتي – مقاله ارائه شده به فصلنامه تخصصي نامه پژوهش- پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات- زمستان 1387
  • گزاره هايي  اساسي در باب تعامل تربيت و فرهنگ  عمومي – مقاله ارائه شده به فصلنامه تخصص ي نامه پژوهش – پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات- تابستان و پاييز 1388
  • تربيت ديني رسانهاي از منظر  ديدگاه بصيرتگراي اسلامي –  مقاله پديرفته شده جهت ارائه به همايش بين المللي دين و رسانه- آبان ماه 1388
  • تربيت و هنر:  بررسي نسبت هنر و تربيت بصيرتگرا به منظور سياستگذاري در حوزههاي مديريت هنري و آموزشي- مقاله پذيرفته و ارائه شده در همايش مديريت   هنري 11و12 آذر 1388
  • گزاره هايي پيرامون نظريه پردازي در تربيت اسلامي و مديريت آموزشي آن- مقاله پذيرفته و ارائه شده در همايش رويكرداسلامي در مديريت آموزشي- آبان 1388 o بررسي رابطه ميان فرهنگ، افكار عمومي و تربيت بصيرت گر ا-  مقال ه پذيرفته و  ارائه شده در همايش ملي افكار عمومي و
  • امنيت اجتماعي – تهران دانشگاه شهيد بهشتي- دي ماه 1390 o برنامه سازي ديني براي کودکان از ديدگاه نظريه تربيت عقلاني بصيرت گرا- مقاله پذيرفته شده جهت ارائه به همايش تربيت اسلامي و فضاي مجازي، قم-27/2/93 o اعتلاي حقو ق بشر با حفظ حرمت و حـريت انسان در نظام تــربيت عــلوي: نگاهي به نه جالبلاغه – با همكاري ليلا کربلايي حاجي – چاپ شده در مجموعات مقالات “در زلال نهج البلاغه: مقالات ويژه نامه امام علي )ع( و نهج البلاغه” – تهران: بنياد بعثت- 1395- صفحات 89-110 o زيست معنوي کودکان- م جله حيات معنوي-سال دوم/شماره چهارم/تابستان 1399
  • Rational Education and Islamic civilization: a study on reason in Islamic educational thought–   Paper Prepared for the national Forum on Islamic civilization and Islamic revolution- University of imam Sadegh- January 2008- Tehran- Iran
  • Media tic Islamic education: the view point of Insight Centered Rational Education Theory– Paper Prepared for international Forum for Religion and media- November 2009- Qom- Iran
  • The new project of Islamic education in IRAN– Paper Prepared for the regional workshop on ways to improve Islamic education   curricula and define terminology – 26-30th September 2001 – BRUNEI DARUSSALAM
  • IRAN, primary religious education curriculum framework, the viewpoints, approaches, objectives and assessment– Paper Prepared for the regional workshop on the development of Islamic curricula – TEHRAN-ISLAMIC Republic  of Iran- 22-25th JUNE 2002- Organized by ISESCO in cooperation with the ministry of education of Iran- 2002 
  • Reviewing the Islamic Ershad(Guidance): an Educative approach– Paper Prepared for the second international congress of educational research – Educational research association Turkey-April 2010
  • Fundamental Propositions about the Interaction between Education and Public Culture– Paper Prepared for (WCCES( World Council of Comparative Education Societies)XIV WORLD CONGRESS)- , 14th – -18th June 2010- Bogazici University, Istanbul-Turkey
  • INSIGHT-CENTERED EDUCATION AND PERSONALITY DEVELOPMENT– Paper Prepared for International Conference of Education, Research and Innovation-15-17th of November, 2010- Madrid (Spain)
  • Introducing a different teacher training program in Iran: presentation of RTTP[1]– Paper Prepared for the 1st conference of Indian Ocean Comparative Education Society (IOCES)- Postgraduate Institute of Science (PGIS) Peradeniya, Sri Lanka from November 29-30, 2010
  • Is there or can there be a culture-free education? – Paper Prepared for the 2nd conference of Indian Ocean   Comparative Education   Society (IOCES)-Villa College QI Campus, Male, Republic of Maldives from September 16-18, 2011
  • Redefining culture-based education trough media according to the Theory of Insightoriented Rational Education (TIRE)  -First International Conference on Comparative Education- Comparative Education society of Iran- 2017
  • Comment orienter ou faciliter un courant culturel dans la culture publique ? (Un débat sur la nature de relation entre la culture publique et l’éduction)– conférence international d’études des
  • courants culturels sur la scène international- université internationale al-mustafa- iran- 2018  

علیرضا رحیمی، کتاب کار دانش آموز  قرآن مجيد. اول راهنمايي/ تهران:اداره کل امور تحصيلي فرزندان شاهد/1379 

علیرضا رحیمی، کتاب کا ر دانش آموز  قرآن مجيد. دوم راهنمايي/ تهران:اداره کل امور تحصيلي فرزندان شاهد/1379

علیرضا رحیمی، کتاب کار دانش آموز  قرآن مجيد سوم راهنمايي/ تهران:اداره کل امور تحصيلي فرزندان شاهد/1379

علیرضا رحیمی، فيل کوچولو و نقاش طبيعت/تهران: بنياد نهج البلاغه. 1379 

علیرضا رحیمی، راوي (9 جلد) – انتشارات بنياد نهج  البلاغه 

علیرضا رحیمی، باخودم…. (داستان هاي فكري براي نوجوانان- ج1)/ تهران:نهج ,1382.   

علیرضا رحیمی، ماجراهاي مدرسه ما(داستان هاي فكري براي نوجوانان- ج2)/ تهران:نهج , 1382

علیرضا رحیمی، زنگ انشا(داستان هاي فكري براي نوجوانان – ج3)/.-تهران:نهج, 1382.             

علیرضا رحیمی، آرزوي آرزو(داستان هاي فكري براي نوجوانان- ج4)/ تهران:نهج,  1382             

علیرضا رحیمی، نماز زيباترين پرستش/ تهران:بلاغ دانش. چاپ دوم1377

علیرضا رحیمی، روزه صف صبر و گوهر اخلاص/تهر ان:بلاغ دانش .1378

علیرضا رحیمی، در سايه سار نهج البلاغه(جلد1)/تهران: فنون معاصر./1380

علیرضا رحیمی، ارزشيابي خلاق در تعليم و تربيت ديني بصيرت گرا (الگوهايي براي معلمي اثربخش)/ تهران: نهج ,1382

علیرضا رحیمی، مجموعه مقالات  تعليم و تربيت ديني. مباني اصول و روشها /تهران: نهج ,1382. 

علیرضا رحیمی، تربيت ديني کودک: درسنامه اي براي مربيان/  تهران: نهج, 1385. 

علیرضا رحیمی، معناي تربيت (درسنامه اي براي اولياء و مربيان)/  تهران: نهج, 1385 

علیرضا رحیمی، اقتصاد آموزش و پرورش/ تهران: آييژ، 1385

علیرضا رحیمی و مرتضی گوهری پور، تعليم و تربيت: از نظر تا عمل (براساس آراء و انديشه هاي فلسفي و تربيتي استاد دکتر علي شريعتمداري) / پژوهشگاه آموزش و پرورش ،1389 

علیرضا رحیمی، تعليم و تربيت بصيرت گر ا(ارائه يك نظريه تربيتي بر مبناي مفهوم بصيرت) / دانشگاه امام صادق، 1389 

علیرضا رحیمی، منشور تربيت علوي: بازخواني يك نامه!/ نهج ،1392 

علیرضا رحیمی، دستنامه معلمان کتاب زندگي/ نهج: 1393   

علیرضا رحیمی، آشنايي با مفاهيم اساسي در علوم اقتصادي/ نهج:1393 

علیرضا رحیمی، اقتصاد و برنامه ريزي آموزشي/ نهج:1394 

علیرضا رحیمی، مباني و روش هاي تربيت پژوهشي تطبيقي در نهج البلاغه و مكتب  طبيعت گرا ،مقدمه نويسي بر  کتاب: ، نهج1394

علیرضا رحیمی، روزه صدف گوهرين اخلاص، نهج1394

Alireza Rahimi- De l’économie conventionnelle à l’économie islamique (Cours d’initiation) – Nahj publication- Iran- Tehran- 2017

علیرضا رحیمی، مقدمه نويسي بر کتاب: نسخه هاي شفابخش  براي يادگيري / نشر مارينا-1398

Alireza Rahimi- ORBITAL CLASSROOM, Global Teachers Committed with Global Democracy – Nahj publication- Iran- Tehran- 2017

علیرضا رحیمی، إستَمتِع بِتَعَلِم إلعَرَبِيّة، تمارين  هَيكلية لطُلّاب إلمدإرس إلثانوية (إلمرحلة  الاولی)، نهج، 1397

علیرضا رحیمی، إستَمتِع بِتَعَلِم إلعَرَبِيّة، تمارين  هَيكلية لطُلّاب إلمدإرس إلثانوية (إلمرحلة  الاولی) (إلکتاب  الاول) ، نهج، 1398

علیرضا رحیمی، إستَمتِع بِتَعَلِم إلعَرَبِيّة، تمارين  هَيكلية لطُلّاب إلمدإرس إلثانوية (إلمرحلة  الاولی) (إلکتاب  الثانی) ،نهج، 1398

علیرضا رحیمی، إستَمتِع بِتَعَلِم إلعَرَبِيّة، تمارين  هَيكلية لطُلّاب إلمدإرس إلثانوية (إلمرحلة  الاولی) (إلکتاب  الثالث)، نهج،  1398

علیرضا رحیمی، مقدمه  بر کتاب: رسانه و تربيت – نوشته فاطمه محمدي، نهج- 1399

علیرضا رحیمی، مقدمه بر کتاب: به فرزندت بياموز! -نوشته شكوفه شريفي، نهج- 1399

علیرضا رحیمی، رسانه و تربيت عقلاني بصيرتگرا(معرفي نظريه تربيت عقلاني بصيرت گرا با هدف هدايت برنامه سازي  تلويزيوني براي کودکان به سوي تربيت رسانه ای(مرکز پژوهشهاي اسلامي صداوسيماي ج.ا. ا ، چاپ اول: قم،  تيرماه 1399

علیرضا رحیمی، تربيت عقلاني بصيرتگرا(يك نظريه براي عمل)– انتشارات نهج- 1400

علیرضا رحیمی، براي تربيت(راهنماي نظري و عملي تربيت پيشگان) – انتشارات نهج- 1400

علیرضا رحیمی، مقدمه بر کتاب: به شاگردت بياموز! -شكوفه شريفي- نهج- زير چاپ 

علیرضا رحیمی، برترين نيايش– انتشارات نهج- 1401

علیرضا رحیمی، اصلا با فرزندت بازی میکنی؟(بازی همراه با بچه ها)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی، این جوری بهتر نیست؟(بخشش خطاکاری بچه ها)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی، اصلا مسئله ات این نیست؟(یک آگاهی سازنده)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی، با هنر شنیدن آشنا هست؟(تربیت و هنر گوش دادن1)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی، اصلا گوشت بدهکار هست؟(تربیت و هنر گوش دادن2)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی، اصلا بلدی گوش بدهی؟(تربیت و هنر گوش دادن3)، مجموعه حریره بادووم(فرزندپروری به زبان ساده)، نهج 1402

علیرضا رحیمی و محمدجواد مادرشاهی، خدا به باور انسان الهی، مجموعه منظومه فکری رهجویان، نهج 1402

علیرضا رحیمی و محمدجواد مادرشاهی، انسان در اندیشه خداباوران، مجموعه منظومه فکری رهجویان، نهج 1403

علیرضا رحیمی، تربيت شهروندي(1)دستنامه معلمان براي آموزش حقوق  و وظايف شهروندي در دوره اول ابتدايي–  اداره کل آموزشهاي شهروندي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران- زير چاپ 

علیرضا رحیمی، تربيت شهروندي (2 )دستنامه معلمان براي آموزش حقوق  و وظايف شهروندي در دوره دو م ابتدايي ، اداره کل آموزشهاي شهروندي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران- زير چاپ 

علیرضا رحیمی، تربيت شهروندي (3 )دستنامه معلمان براي آموزش حقوق  و وظايف شهروندي در دوره اول متوسطه، اداره کل آموزشهاي شهروندي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران- زير چاپ 

علیرضا رحیمی، تربيت شهروندي (4 )دستنامه معلمان بر اي آموزش حقوق  و وظايف شهروندي در دوره دوم متوسطه، اداره کل آموزشهاي شهروندي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران- زير چاپ 

علیرضا رحیمی، چرخ و فلك: طـــرحي بر اي پـــرورش تـفــكر و تربيت اخلاقي کودکان پيش دبستاني بر  پاية نظرية «تربيت عقلاني بصيرتگرا»– انتشار ات نهج-1399 – زير چاپ 

عسل لاهوری و علیرضا رحیمی، میرا، انتشارات سروش، 1402

سعید رزاقی و علیرضا رحیمی، چه جوری پی نما تولید کنیم؟ جلد1 (بازنویسی وویرایش)، انتشارات سروش، 1403

سعید رزاقی و علیرضا رحیمی، چه جوری پی نما تولید کنیم؟ جلد2 (بازنویسی وویرایش)، انتشارات سروش، 1403

  • بخش دهم از کتاب: فعاليتهاي آموزشي پيش دبستاني/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کد 2/496-1380                                                                                                 
  • هديه هاي آسمان. کتاب درسی پايه دوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان. کتاب درسی پايه سوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان. کتاب درسی پايه چهارم/ تهران: سازما ن پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان. کتاب درسی پايه پنجم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان کتاب کار. پايه دوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان کتاب کار پايه سوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان کتاب کار چهارم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان کتاب کار پايه پنجم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي 
  • هديه هاي آسمان، راهنماي معلم پايه دوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
  • هديه هاي آسمان، راهنماي معلم پايه سوم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
  • هديه هاي آسمان، راهنماي معلم پايه چهارم/ تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
  • هديه هاي آسمان، راهنماي معلم پايه پنجم / تهران: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي
  • De l’économie conventionnelle à l’économie islamique : Cours d’initiation (32 séances)
  • Méthodologies des etudes Islamiques (32 séances)
  • Les méthodes d’enseignement 1 (34 séances)
  • Les méthodes d’enseignement 2 (32 séances)
  • Psychologie générale (32 séances)
  • Cours de communication 
  • نويسندگي و کارگرداني آموزش معلمان هدیه های آسمان، يك فيلم آموزشي 240 دقيقه اي براي شبكه آموزش سیما، 1381
  • سربیری مجموعه آموزشی «آیینه»، برای شبکه قرآن سیما، 1384
  • سردبیری برنامه 30 قسمتي «شبهاي گفتگو ماه رمضان» ، شبكه قرآن سیما،  1385
  • سردبیری برنامه 13 قسمتي « شبهاي گفتگو ماه محرم»، شبكه قرآن سیما، 1385
  • نويسندگي و کارگرد اني هنري برنامه 13 قسمتي زنگ انشا ، شبكه قرآن، 1385
  • مشاوره، نويسندگي و مديريت محتوايي فيلم آموزشي 13 قسمتي آموزش معلمان قرآن، 1392
  • طراحي آموزشي، نگارش و نظارت  ساخت فيلم اموزشي 15 قسمتي ” ره توشه ” براي سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول الله)ص9 تهران بزرگ – پاييز 1392       
  • مشاوره علمي و  نويسندگي سناريوي مجموعه 26  قسمتي رسانه و کودک، شبكه 1 سيما،  1393
  • مديريت پروژه دين رسانه و کودک(اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي)، از 1390
  • نظارت محتوايي برنامه هاي 30 قسمتي “گل باغ خورشيد”(کودک)، گروه آموزش شبكه قرآن،  بهار و تابستان 1394
  • نظارت محتوايي برنامه هاي 90 قسمتي “باغ رويايي(کودک)، گروه آموزش شبكه قرآن،  بهار و تابستان 1394
  • نظارت محتوايي برنامه هاي 90 قسمتي “به وقت  نوجواني (نوجوان)، گروه آموزش شبكه قرآن،  بهار و تابستان 1394
  • همكاري در تهيه و محتواي برنامه “خانه خورشيد”)ويژه طرح مباحث روانشناختي در زمينه تربيت ديني کودکان( شبكه 2)، تهيه سال 92 و پخش سال 94 
  • عضويت در شوراي تخصصي کودک و نوجوان صدا و سيماي ج.ا.ا، از 1394
  • عضويت در شوراي تخصصي سياستگذاري برنامه هاي کودک و نوجو ان معاونت امور استانهاي صدا وسيماي ج.ا. ا)از  1396  
  • سردبير برنامه “گل باغ خورشيد”)مخاطب کودک و خردسال(- شبكه قرآن -1395
  • نويسندگي و سردبيري 72 قسمت از برنامه ” رنگين کمان” )مخاطب کودک (- شبكه پنج- بهار و تابستان 1399
  • نويسندگي و سردبيري برنامه ازهار الزیتون (مخاطب کودک)-شبكه الكوثر -مهر1399
  • نويسندگي و سردبيري مجموعه برنامههاي حبیب الاله (مخاطب بزرگسال) -شبكه الكوثر -مهر1399
  • نويسندگي و سردبيري مجموعه برنامه نورٌ علی نو رٍ(مخاطب بزرگسال) -شبكه الكوثر-بهمن1399
  • سردبيري و اجراي ويژه برنامه ده ه فجر1400- برنامه زاويه- شبكه4 سيما- بهمن 1400

    • هديه هاي آسمان: راهنماي معلمي اثربخش)2 دي وي دي(، تهران، وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي – 1382 (تكثير شده توسط بنياد فرهنگي رفاه در 1389
    •  تدارک آموزش بر اساس الگوي منطقي تدريس(4 دي وي دي)- تهران، بنياد فرهنگي رفاه ،1388
    • بسته آموزشي تربيت معلمان رفاه(11 دي وي دي)- بنياد فرهنگي رفاه ،1389
    • معناي تربيت(14 دي وي دي)، بنياد فر هنگي رفاه، پروژه تربيت معلم رفاه، 1389
    • از پداگوژي تا ديداکتيك(6 دي وي دي)،  بنياد فرهنگي رفاه ، پروژه تربيت معلم رفاه ،1389
    • مربيان بزرگ(14 دي وي دي)- بنياد فرهنگي رفاه، پروژه تربيت معلم رفاه ،1390
    • طراحي آموزشي، نگارش و نظارت ساخت فيلم اموزشي 15 قسمتي «ره توشه» بر اي سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول الله)ص( تهران بزرگ – پاييز 1392
    • تهيه متن، سناريو و اجراي برنامه 32 قسمتي آموزش کليات اقتصاد و نظام اقتصاد اسلامي به زبان فرانسه، دانشكده مجازي دانشگاه المصطفي، تابستان 1394 
    •   تهيه متن، سناريو و اجراي برنامه 32 قسمتي آموزش  روشها و فنون تدريس به زبان فرانسه)دوره ليسانس(، دانشكده مجازي دانشگاه المصطفي، تابستان 1395   
    • تهيه متن، سناريو و اجراي ب رنامه 32 قسمت ي آموزش روان شناسي عمومي به زبان فرانسه)دوره ليسانس(، دانشكده مجازي دانشگاه المصطفي ،زمستان 1399
    • تهيه متن، سناريو و  اجراي برنامه 32 قسمتي آموزش روشها و فنون تدريس به زبان فرانسه)دوره فوق ليسانس( ، دانشكده مجازي دانشگاه المصطفي ،بهار 1400
  • مدیر مسئول و سردبیر مجلات سروش هفتگی، سروش کودکان  و سروش خردسالان از 1401 تا کنون

[1] Refah Teacher Training Project